Laponsko 16.7. - 30.7.2013  N  FIN  S  N  FIN  S  N  FIN  S

Účastníci:

Hex Peťa Petr Šafi

Trasa:

Alta, Birtavarre, Haltitunturi, Kiruna, Nikkaluokta - Kebnekaise - Singistugorna - Salkastugorna - Ceakcackahca - Tjaktjastugan - Alesjaurestugorna - Abiskojaurestugorna - Abisko, Narvik, Bodø,

Zobrazeny fotky: 1-50 z celkem 247

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>

Úterý 16. července

Uplynuly sotva tři neděle, kdy jsme si uprostřed Balkánu užívali letní pohody, horka u moře i v horách a levného jídla a služeb. Teď poletíme vyzkoušet poněkud jinou část Evropy, kde si od horka odpočineme a podle dostupných informací ohledně cen potravin si určitě dáme pauzu i od nekonečného přežírání. Letíme do nejdražší země Evropy, do Norska..

Fotka č. 1

foto č. 001 - Na letišti, za chvíli pofrčíme do oblak. Večer se po mezipřistání v Oslu ocitneme za polárním kruhem, v norské Altě.

Na letišti, za chvíli pofrčíme do oblak. Večer se po mezipřistání v Oslu ocitneme za polárním kruhem, v norské Altě.

Fotka č. 2

foto č. 002 - Baťohy jsou našťouchlé k prasknutí, nicméně jejich váhu si pečlivě hlídáme, abychom nepřekročili povolených 20 kg na zavazadlo. Ještě zabalit do strečky a nezapomenout si z něj včas vyndat pas a letenky :-)

Baťohy jsou našťouchlé k prasknutí, nicméně jejich váhu si pečlivě hlídáme, abychom nepřekročili povolených 20 kg na zavazadlo. Ještě zabalit do strečky a nezapomenout si z něj včas vyndat pas a letenky :-)

Fotka č. 3

foto č. 003 - Pohled na mraky během letu z Osla do Alty.

Pohled na mraky během letu z Osla do Alty.

Fotka č. 4

foto č. 004 - Dopoledne bylo v Praze kolem 35°C, večer v Altě byl příjemným ochlazením na 11°C.

Dopoledne bylo v Praze kolem 35°C, večer v Altě byl příjemným ochlazením na 11°C.

Fotka č. 5

foto č. 005 - Celý areál vypadá jak nějaké autobusové nádraží malého okresního městečka.

Celý areál vypadá jak nějaké autobusové nádraží malého okresního městečka.

Fotka č. 6

foto č. 006 - Celý areál vypadá jak nějaké autobusové nádraží malého okresního městečka.

Fotka č. 7

foto č. 007 - Před letištěm je malé parkoviště a za parkovištěm nízký borový les. A protože je už 22 hodin, jdem do něj postavit stan a vyspat se.

Před letištěm je malé parkoviště a za parkovištěm nízký borový les. A protože je už 22 hodin, jdem do něj postavit stan a vyspat se.

Středa 17. července

Fotka č. 8

foto č. 008 - Vstáváme před šestou, musíme stihnout bus a před tím si ještě nakoupit nějaké jídlo a bombu k vařiči. Jsme mile překvapeni, že zde nepruděj komáři v takový míře, jako za polárním kruhem v Rusku.

Vstáváme před šestou, musíme stihnout bus a před tím si ještě nakoupit nějaké jídlo a bombu k vařiči. Jsme mile překvapeni, že zde nepruděj komáři v takový míře, jako za polárním kruhem v Rusku.

Fotka č. 9

foto č. 009 - Alta je malé poklidné městečko čítající něco přes 17 tisíc obyvatel.

Alta je malé poklidné městečko čítající něco přes 17 tisíc obyvatel.

Fotka č. 10

foto č. 010 - Všudek klid a pořádek, naprostej kontrast k balkánu.

Všudek klid a pořádek, naprostej kontrast k balkánu.

Fotka č. 11

foto č. 011 - A už se vezem busem po norské

A už se vezem busem po norské "D1" označené jako E6 na jih do 214 km vzdáleného Olderdalen. Počsaí je stále stejné, pod mrakem a občas dešťová sprška. Prý je to tady standard.

Fotka č. 12

foto č. 012 - Krátce zastavujeme na benzíce, tak testnem předraženou norskou kávičku. Jedna vyjde asi na kilo, ale nutně ji potřebujeme, takže city jdou stranou.

Fotka č. 13

foto č. 013 - Z okna autobusu sledujeme silnici na pobřeží, jak se klikatí mezi fjordy.

Z okna autobusu sledujeme silnici na pobřeží, jak se klikatí mezi fjordy.

Fotka č. 14

foto č. 014 - Další kouřová zastávka.

Další kouřová zastávka.

Fotka č. 15

foto č. 015 - Storslett, asi radnice.

Storslett, asi radnice.

Fotka č. 16

foto č. 016 - Jsme v Olderdalenu. Náš bus s cílem v Tromsø tu opouští E6 a najíždí na trajekt, který autům krátí cestu přes záliv.

Jsme v Olderdalenu. Náš bus s cílem v Tromsø tu opouští E6 a najíždí na trajekt, který autům krátí cestu přes záliv.

Fotka č. 17

foto č. 017 - Chceme se nějak přesunout do 19 km vzáleného Birtavarre v zálivu, ale autobusy tam odtud prostě dneska nejedou a taxíky tu taky nevidíme.

Chceme se nějak přesunout do 19 km vzáleného Birtavarre v zálivu, ale autobusy tam odtud prostě dneska nejedou a taxíky tu taky nevidíme.

Fotka č. 18

foto č. 018 - Jdem pěšky na konec obce.

Jdem pěšky na konec obce.

Fotka č. 19

foto č. 019 - Oslovujeme pána před jedním domem, je ochotný a volá nám tágo.

Oslovujeme pána před jedním domem, je ochotný a volá nám tágo.

Fotka č. 20

foto č. 020 - Máme neuvěřitelnou kliku, natrefujeme na fajn taxikáře, který nám dal na místní velmi drahé poměry super cenu. Veze nás 18 km po asfaltu do Birtavarre a odtud převážně prašnou a kamenitou cestou až k 25 km vzdálenému jezeru Guolasjávri. A to vše za 400 norských korun za nás všechny. Nikdo z nás anglicky pořádně neumí, takže jsme si cestou moc nepokecali, ale pochopili jsme, že taxikář fandí turistům, co jezdí do hor. Zastavujeme na dřevěném mostě, kde dostáváme přednášku o zdejším místě.

Máme neuvěřitelnou kliku, natrefujeme na fajn taxikáře, který nám dal na místní velmi drahé poměry super cenu. Veze nás 18 km po asfaltu do Birtavarre a odtud převážně prašnou a kamenitou cestou až k 25 km vzdálenému jezeru Guolasjávri. A to vše za 400 norských korun za nás všechny. Nikdo z nás anglicky pořádně neumí, takže jsme si cestou moc nepokecali, ale pochopili jsme, že taxikář fandí turistům, co jezdí do hor. Zastavujeme na dřevěném mostě, kde dostáváme přednášku o zdejším místě.

Fotka č. 21

foto č. 021 - Jsme u jezera Guolasjávri. S odvozem až sem jsme nepočítali, takže máme radost s ušetřeného času i peněz a navíc i z krásného počasí, které se jako mávnutím kouzelného proutku objevilo.

Jsme u jezera Guolasjávri. S odvozem až sem jsme nepočítali, takže máme radost s ušetřeného času i peněz a navíc i z krásného počasí, které se jako mávnutím kouzelného proutku objevilo.

Fotka č. 22

foto č. 022 - Je pozdě odpoledne a jdeme kolem jezera k místu, kde by měla být nějaká chata jako výchozí bod pro tůry na nejvyšší horu Finska - Haltitunturi. Míjíme stan místních kočovných šikmookých obyvatel.

Je pozdě odpoledne a jdeme kolem jezera k místu, kde by měla být nějaká chata jako výchozí bod pro tůry na nejvyšší horu Finska - Haltitunturi. Míjíme stan místních kočovných šikmookých obyvatel.

Fotka č. 23

foto č. 023 - Fotogenický močál.

Fotogenický močál.

Fotka č. 24

foto č. 024 - Mapa okolí u poněkud vybydlené chaty.

Mapa okolí u poněkud vybydlené chaty.

Fotka č. 25

foto č. 025 - Stavíme stany a s ohledem na nečekaně hezké počasí vážně uvažujeme o cestě na Haltitunturi už teď večer, jen co se najíme.

Stavíme stany a s ohledem na nečekaně hezké počasí vážně uvažujeme o cestě na Haltitunturi už teď večer, jen co se najíme.

Fotka č. 26

foto č. 026 - Naše zázemí v ďolíku u jezera.

Naše zázemí v ďolíku u jezera.

Fotka č. 27

foto č. 027 - Roztou zde mraky hub, vypadá to na kozáky. S ohledem na mykorhizu - vazbu kozáků na kořeny břízy naprosto nechápu, odkud se berou, když široko daleko není jediný strom. Až časem si všímám, že bříza je vlastně úplně všude. V podobě velmi nízké kosodřeviny nepřevyšující klobouky samotných hub.

Roztou zde mraky hub, vypadá to na kozáky. S ohledem na mykorhizu - vazbu kozáků na kořeny břízy naprosto nechápu, odkud se berou, když široko daleko není jediný strom. Až časem si všímám, že bříza je vlastně úplně všude. V podobě velmi nízké kosodřeviny nepřevyšující klobouky samotných hub.

Fotka č. 28

foto č. 028 - Před 23. hodinou se už drápeme vzhůru. Cestu nikde nevidíme, tak lezem kudy nás napadne.

Fotka č. 29

foto č. 029 - Slunce se už dotýká obzoru, ale nezapadne.

Slunce se už dotýká obzoru, ale nezapadne.

Fotka č. 30

foto č. 030 - Má sytě rudou barvu a mysticky osvětluje pustou krajinu. Připadáme si jak na Marsu.

Má sytě rudou barvu a mysticky osvětluje pustou krajinu. Připadáme si jak na Marsu.

Fotka č. 31

foto č. 031 - Marťani Vašek a Peťa.

Marťani Vašek a Peťa.

Čtvrtek 18. července

Už jednou jsme byli za polárním kruhem v Rusku, ale půlnoční slunce se nám kvůli mrakům nepoštěstilo spatřit. Slunce se jen dotkne obzoru a už zase šplhá po obloze vzůru.

Fotka č. 32

foto č. 032 - Půlnoční slunce.

Půlnoční slunce.

Fotka č. 33

foto č. 033 - Cestu nakonec nacházíme, poznáme ji ale jen podle kamených mužiků.

Cestu nakonec nacházíme, poznáme ji ale jen podle kamených mužiků.

Fotka č. 34

foto č. 034 - Vrchol Haltitunturi 1324 m. n. m.

Vrchol Haltitunturi 1324 m. n. m.

Fotka č. 35

foto č. 035 - Pohled k jihu do Finska.

Pohled k jihu do Finska.

Fotka č. 36

foto č. 036 - Z fotky to vypadá idylicky, ale na vrcholu fičí ledový vítr a bez kapuc, čepic a rukavic bychom zde umrzli jak sobolí hovna.

Z fotky to vypadá idylicky, ale na vrcholu fičí ledový vítr a bez kapuc, čepic a rukavic bychom zde umrzli jak sobolí hovna.

Fotka č. 37

foto č. 037 - Vrcholek Haltitunturi je na norském území, nejvyšší bod Finska leží na úpatí pod vrcholem. A protože máme krásnou slunečnou noc, jdem se podívat na nejbližší finský vrcholek, horu Ridnitšohkka.

Vrcholek Haltitunturi je na norském území, nejvyšší bod Finska leží na úpatí pod vrcholem. A protože máme krásnou slunečnou noc, jdem se podívat na nejbližší finský vrcholek, horu Ridnitšohkka.

Fotka č. 38

foto č. 038 - Zdá se být jak na dlani, ale trvá nám dvě hodiny, než se na něj z Halti připlazíme.

Zdá se být jak na dlani, ale trvá nám dvě hodiny, než se na něj z Halti připlazíme.

Fotka č. 39

foto č. 039 - Široko daleko jen kamenitá pustina, ale na vrcholu Ridnitšohkky jsou hned dva dřevěné sruby a vysílač. Nikde nikdo a pěkně tu fičí vítr.

Široko daleko jen kamenitá pustina, ale na vrcholu Ridnitšohkky jsou hned dva dřevěné sruby a vysílač. Nikde nikdo a pěkně tu fičí vítr.

Fotka č. 40

foto č. 040 - Pohled do země tisíců jezer.

Pohled do země tisíců jezer.

Fotka č. 41

foto č. 041 - Cestou zpět jdeme údolím severně od Ridnitšohkky a Hatitunturi. Počasí se kurví stejně rychle, jak se večer nečekaně vylepšilo. Od západu připlula nízká oblačnost a padá slabej sníh s deštěm. V těsné blízkosti míjíme dva zatoulané sobečky a vůbec se jich nebojíme.

Cestou zpět jdeme údolím severně od Ridnitšohkky a Hatitunturi. Počasí se kurví stejně rychle, jak se večer nečekaně vylepšilo. Od západu připlula nízká oblačnost a padá slabej sníh s deštěm. V těsné blízkosti míjíme dva zatoulané sobečky a vůbec se jich nebojíme.

Fotka č. 42

foto č. 042 - Jezero Guolasjávri máme nadohled.

Jezero Guolasjávri máme nadohled.

Fotka č. 43

foto č. 043 - Dokonce i chatu a naše stany. Je skoro osm hodin, takže posnídáme a jdem to ošklivé počasí prospat. Vstaneme až večer, kdy sbalíme mokrej stan a vyrazíme na autobus do Birtavarre.

Dokonce i chatu a naše stany. Je skoro osm hodin, takže posnídáme a jdem to ošklivé počasí prospat. Vstaneme až večer, kdy sbalíme mokrej stan a vyrazíme na autobus do Birtavarre.

Pátek 19. července

Fotka č. 44

foto č. 044 - 25 km dlouhý noční pochod v bílé mlze nenabízí moc ke koukání a focení. Snad jen párek obzvláště vyžraných ovcí.

25 km dlouhý noční pochod v bílé mlze nenabízí moc ke koukání a focení. Snad jen párek obzvláště vyžraných ovcí.

Fotka č. 45

foto č. 045 - Klesáme pod mraky a před námi se otevírá údolí táhnoucí se až k moři.

Klesáme pod mraky a před námi se otevírá údolí táhnoucí se až k moři.

Fotka č. 46

foto č. 046 - Kozáci a křemenáči rostou pomalu i na asfaltu a nikdo je nesbírá.

Kozáci a křemenáči rostou pomalu i na asfaltu a nikdo je nesbírá.

Fotka č. 47

foto č. 047 - Obrovské vodopády jsou pro norskou přírodu typické, pro nás však exotické a zíráme na ně s otevřenou hubou.

Obrovské vodopády jsou pro norskou přírodu typické, pro nás však exotické a zíráme na ně s otevřenou hubou.

Fotka č. 48

foto č. 048 - Norský standard bydlení.

Norský standard bydlení.

Fotka č. 49

foto č. 049 - První domky náležící k Birtavarre.

První domky náležící k Birtavarre.

Fotka č. 50

foto č. 050 - Zatravněná střecha domu je taky celkem rozšířená.

Zatravněná střecha domu je taky celkem rozšířená.

Zobrazeny fotky: 1-50 z celkem 247

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>  |  Úvodní stránka   |  Přidat komentář