Balkan tour 20.6. - 30.6.2013  BIH  HR  H  MNE  BIH  HR  H  MNE  BIH  HR  H  MNE  BIH  HR  H  MNE

Účastníci:

Hex Peťa Petr

Trasa:

Zobrazeny fotky: 101-150 z celkem 160

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>

Fotka č. 101

foto č. 101 - Konečně pravá balkánská kávička z džezvy, žádný vyčpělý chorvatský chcanky.

Konečně pravá balkánská kávička z džezvy, žádný vyčpělý chorvatský chcanky.

Fotka č. 102

foto č. 102 - Díra po granátu se zazdí a žije se vesele dál.

Díra po granátu se zazdí a žije se vesele dál.

Fotka č. 103

foto č. 103 - Mostar – stari grad.

Mostar – stari grad.

Fotka č. 104

foto č. 104 - Zlatý západ slunce nad Mostarem.

Zlatý západ slunce nad Mostarem.

Středa 26. června

Během noci nás dvakrát budí zemětřesení, vybavení bytu se po několik vteřin slabě chvěje. No což, holt jsme v seizmické oblasti. Až ráno zjišťujeme, že v kopci těsně za naším panelákem vede železniční tunel. Ani budík nás nenechává vyspat, protože musíme stihnout autobus do města Gačko. Máme fofr, tak si přípravu snídaně rozdělujeme. Vašek vaří vajíčka, Peťa je loupe a já je házím po zemi, protože ty svině klouzavý nejdou udržet v ruce. Nepodléháme však stresu a panice a snídani i autobus nakonec stíháme.

Fotka č. 105

foto č. 105 - Pohled z busu na údolí řeky Neretvy.

Pohled z busu na údolí řeky Neretvy.

Fotka č. 106

foto č. 106 - Стара благајска тврђава - pevnost Blagaj.

Стара благајска тврђава - pevnost Blagaj.

Fotka č. 107

foto č. 107 - V Gačku chceme přestoupit na bus do Tjentište, ten ale oproti jízdnímu řádu nejede už za hodinu, ale až za tři. Nechceme však plýtvat drahocenným časem, tak ukecáme místního taxikáře, aby nás za 20 éček hodil k třicet km vzdálenému rozcestí, odkud půjdeme na nejvyšší bosenský vrchol Maglič. Nejprve si ale v restauraci dopřejeme jeden povinný přírodní řízek s hranolkami a s vychlazeným Jelenem. Pak konečně házíme bágly taxikářovi do oktávky a už svištíme po klikatící se silnici z Gačka směrem Tjentište. Z okna auta už vidíme pohoří Maglič, je však přikryté oblačným závojem.

V Gačku chceme přestoupit na bus do Tjentište, ten ale oproti jízdnímu řádu nejede už za hodinu, ale až za tři. Nechceme však plýtvat drahocenným časem, tak ukecáme místního taxikáře, aby nás za 20 éček hodil k třicet km vzdálenému rozcestí, odkud půjdeme na nejvyšší bosenský vrchol Maglič. Nejprve si ale v restauraci dopřejeme jeden povinný přírodní řízek s hranolkami a s vychlazeným Jelenem. Pak konečně házíme bágly taxikářovi do oktávky a už svištíme po klikatící se silnici z Gačka směrem Tjentište. Z okna auta už vidíme pohoří Maglič, je však přikryté oblačným závojem.

Fotka č. 108

foto č. 108 - Vystupujeme u rozcestí Suha asi pět kilometrů před Tjentištem. Nad Magličem je skutečně zataženo a přestože se z dáli vrstva mraků nad horami zdála slabá, teď už to vypadá na déšť. Pozitivní je, že slunce nesmaží a že se při výstupu nesežehneme jako na Sinjalu. Složení skal je napůl vápenec a napůl žula, takže s vodou tu problém nebude, o čemž se v zápětí přesvědčujeme. Celou cestu jdeme podél vydatného Suški potoka, který teče od Trnovačka jezera.

Vystupujeme u rozcestí Suha asi pět kilometrů před Tjentištem. Nad Magličem je skutečně zataženo a přestože se z dáli vrstva mraků nad horami zdála slabá, teď už to vypadá na déšť. Pozitivní je, že slunce nesmaží a že se při výstupu nesežehneme jako na Sinjalu. Složení skal je napůl vápenec a napůl žula, takže s vodou tu problém nebude, o čemž se v zápětí přesvědčujeme. Celou cestu jdeme podél vydatného Suški potoka, který teče od Trnovačka jezera.

Fotka č. 109

foto č. 109 - K Trnovačku jezeru přicházíme o půlhodinu dřív, než nám sliboval rozcestník dole u silnice.

K Trnovačku jezeru přicházíme o půlhodinu dřív, než nám sliboval rozcestník dole u silnice.

Fotka č. 110

foto č. 110 - Je tu pár týpků, kteří na břehu jezera něco řežou motorovou pilou. Jdem se navzájem vyzpovídat a provést výměnu kořalek. Jsou to Černohorci a prý tu stavěj chatu. Ne turistickou, ale vlastní. Trnovačko jezero sice leží už na území Černé Hory, nicméně prakticky je od Černé Hory odřízlé skalnatým hřebenem Magliče a jediná přístupová cesta sem vede z Bosny, takže si tu borci tak trochu dělaj, co chtěj. Ochutnáváme jejich slivovici a na oplátku jim nabízíme tatranský čaj. Machrujou a mocnými loky do sebe lejou petku zákeřného bylinného likéru. Hned je veselejc. Dozvídáme se, že si tu uďáli národní park a oni jsou jeho strážci. Ukazujou nám placy, kde si můžeme postavit stan a rozdělat oheň a taky kde je pramen vody. A protože začíná být docela kosa, zbytečně nelelkujeme a jdem rozdělat oheň. Dříví je mokré, tak si vypomáháme mapou Budapešti.

Je tu pár týpků, kteří na břehu jezera něco řežou motorovou pilou. Jdem se navzájem vyzpovídat a provést výměnu kořalek. Jsou to Černohorci a prý tu stavěj chatu. Ne turistickou, ale vlastní. Trnovačko jezero sice leží už na území Černé Hory, nicméně prakticky je od Černé Hory odřízlé skalnatým hřebenem Magliče a jediná přístupová cesta sem vede z Bosny, takže si tu borci tak trochu dělaj, co chtěj. Ochutnáváme jejich slivovici a na oplátku jim nabízíme tatranský čaj. Machrujou a mocnými loky do sebe lejou petku zákeřného bylinného likéru. Hned je veselejc. Dozvídáme se, že si tu uďáli národní park a oni jsou jeho strážci. Ukazujou nám placy, kde si můžeme postavit stan a rozdělat oheň a taky kde je pramen vody. A protože začíná být docela kosa, zbytečně nelelkujeme a jdem rozdělat oheň. Dříví je mokré, tak si vypomáháme mapou Budapešti.

Fotka č. 111

foto č. 111 - Oheň hoří, stan už stojí.

Oheň hoří, stan už stojí.

Fotka č. 112

foto č. 112 - Krávy si vyšly na výlet z Bosny do Černé Hory.

Krávy si vyšly na výlet z Bosny do Černé Hory.

Fotka č. 113

foto č. 113 - Nevím, co je to za hovězí nápady překračovat nelegálně hranici.

Nevím, co je to za hovězí nápady překračovat nelegálně hranici.

Fotka č. 114

foto č. 114 - Krásné travnaté břehy Trnovačka jezera budou ozdobeny čerstvými lívanci.

Krásné travnaté břehy Trnovačka jezera budou ozdobeny čerstvými lívanci.

Čtvrtek 27. července

Dneska poprvý na budík prdíme. Venku je pořád zataženo a zima, takže nikam nespěcháme a spíme dál. Moc se nám do mlhy lízt nechce. Vstáváme pozdě dopoledne a tak nějak se plácáme kolem ohně až do oběda. Teprve až pak se utrhneme a vycházíme vstříc horám v naději, že se mraky protrhaj.

Fotka č. 115

foto č. 115 - Hm, kytka. Asi nějakej plevel, roste tu toho mraky.

Hm, kytka. Asi nějakej plevel, roste tu toho mraky.

Fotka č. 116

foto č. 116 - Nějak si nejsme jisti, jestli jdeme od jezera tou správnou cestou na Bosanski Maglić. Ale je nám to jedno. Vlastně ani nevíme, jestli se nám tam chce. Zatím se jen tak kocháme pohledy na Trnovačko jezero.

Fotka č. 117

foto č. 117 - Vrcholy jsou v mracích, tak alespoň obdivujeme kytky, kterým nikdo z nás nerozumí.

Vrcholy jsou v mracích, tak alespoň obdivujeme kytky, kterým nikdo z nás nerozumí.

Fotka č. 118

foto č. 118 - U salaše už víme, že jdem blbě, tak se vracíme zpět k jezeru.

U salaše už víme, že jdem blbě, tak se vracíme zpět k jezeru.

Fotka č. 119

foto č. 119 - Bačové a ovce. Po Sinjalu teprve druhé stádo, které letos v Jugoslávii vidíme.

Bačové a ovce. Po Sinjalu teprve druhé stádo, které letos v Jugoslávii vidíme.

Fotka č. 120

foto č. 120 - Salaš na balkánské poměry podezřele precizně postavená.

Salaš na balkánské poměry podezřele precizně postavená.

Fotka č. 121

foto č. 121 - Vyhlížíme spolu s uštěkaným ovčáckým psiskem hezčí počasí.

Vyhlížíme spolu s uštěkaným ovčáckým psiskem hezčí počasí.

Fotka č. 122

foto č. 122 - Zpět u křišťíálové hladiny Trnovačka jezera.

Zpět u křišťíálové hladiny Trnovačka jezera.

Fotka č. 123

foto č. 123 - Ještě před několika dny tu ležel sníh. Dnes se mezi jeho zbytky klubou na povrch šafrány.

Fotka č. 124

foto č. 124 - Mraky nepatrně povylezly výš, tak se odpoledne konečně rozhoupáváme a jdem zdolat vrchol Magliče.

Mraky nepatrně povylezly výš, tak se odpoledne konečně rozhoupáváme a jdem zdolat vrchol Magliče.

Fotka č. 125

foto č. 125 - Krásná sjezdovka, necháváme si ale zajít chuť.

Krásná sjezdovka, necháváme si ale zajít chuť.

Fotka č. 126

foto č. 126 - Jsme těsně pod mraky. Nechápame, že je tu zima a tolik sněhu. Přitom na nedalekém Sinjalu jsme před několika dny sušili huby a koupali se ve vlastním potu.

Jsme těsně pod mraky. Nechápame, že je tu zima a tolik sněhu. Přitom na nedalekém Sinjalu jsme před několika dny sušili huby a koupali se ve vlastním potu.

Fotka č. 127

foto č. 127 - Další kytka ve sbírce. Asi pítrkej.

Další kytka ve sbírce. Asi pítrkej.

Fotka č. 128

foto č. 128 - Finální hřbet nad hranicí 1900 m.n.m. je už definitivně v mracích, takže si panorámata můžeme leda tak představovat.

Finální hřbet nad hranicí 1900 m.n.m. je už definitivně v mracích, takže si panorámata můžeme leda tak představovat.

Fotka č. 129

foto č. 129 - Bosanski Maglić 2386 m. Nejvyšší bod Bosny a Hercegoviny.

Bosanski Maglić 2386 m. Nejvyšší bod Bosny a Hercegoviny.

Fotka č. 130

foto č. 130 - Pomník jugoslávským partyzánům, kteří tu během 2. světové války bojovali proti němčourům o kaňon Sutjeska.

Pomník jugoslávským partyzánům, kteří tu během 2. světové války bojovali proti němčourům o kaňon Sutjeska.

Fotka č. 131

foto č. 131 - Berem vrcholový šutrák a naposledy se porozhlédneme po okolí, jestli přece jen neuvidíme nějaké výhledy. Vidíme však ještě větší prd, tak se pomaličku přesunujeme zpět k jezeru.

Berem vrcholový šutrák a naposledy se porozhlédneme po okolí, jestli přece jen neuvidíme nějaké výhledy. Vidíme však ještě větší prd, tak se pomaličku přesunujeme zpět k jezeru.

Fotka č. 132

foto č. 132 - Co mi to jen připomíná..?

Co mi to jen připomíná..?

Fotka č. 133

foto č. 133 - Zpět u Trnovačka jezera.

Zpět u Trnovačka jezera.

Fotka č. 134

foto č. 134 - Právě dorazilo zásobování. Místní strážci parku nám pak skutečně nabízejí možnost si u nich nakoupit pivo.

Právě dorazilo zásobování. Místní strážci parku nám pak skutečně nabízejí možnost si u nich nakoupit pivo.

Pátek 28. června

Budík nás po krátké odmlce opět vyhání ze spacáků brzy ráno, protože potřebujeme stihnout bus z Tjentište do Fočy a do Sarajeva, kde máme na osmnáctou hodinu domluvenou schůzku se Selmou, která nám zařídila na dnešek ubytování. Počasí se opěr vrací do starejch kolejí. Vedro je už od prvních slunečních paprsků a tak snídani v podobě čokoládové tyčky a zbytku paštiky do sebe hážeme téměř za pochodu. Beztak jsme už skoro vše sežrali včera s vědomím, že se dneska pořádně nadlábnem někde ve městě.

Fotka č. 135

foto č. 135 - Bosanski Maglić konečně vidíme bez mraků.

Bosanski Maglić konečně vidíme bez mraků.

Fotka č. 136

foto č. 136 - Zpestření v podobě přeskakování potoka. Máme vyjímečně lehké bágly (bez jídla, vody a jen s letními spacáky), takže je to brnkačka.

Zpestření v podobě přeskakování potoka. Máme vyjímečně lehké bágly (bez jídla, vody a jen s letními spacáky), takže je to brnkačka.

Fotka č. 137

foto č. 137 - Vodpal si na svou kytku, hajzle!

Vodpal si na svou kytku, hajzle!

Fotka č. 138

foto č. 138 - Okolo silnice z Gačka do Tjentište jsou varovné cedule s nápisy „Mine! - Zabranjen prolaz!“. Nemáme moc času, tak ani nejdem prozkoumat aktuálnost varování. Škoda, minu jsem si z hor ještě nikdy nepřivez.

Okolo silnice z Gačka do Tjentište jsou varovné cedule s nápisy „Mine! - Zabranjen prolaz!“. Nemáme moc času, tak ani nejdem prozkoumat aktuálnost varování. Škoda, minu jsem si z hor ještě nikdy nepřivez.

Fotka č. 139

foto č. 139 - běží liška k Táboru, přes hraniční závoruběží liška k Mostaru, tlamu má bílou z oparuběží liška k Sarajevu, není lišce moc do zpěvuběží liška v minovém poli, která z min lištičku skolí?

běží liška k Táboru, přes hraniční závoru
běží liška k Mostaru, tlamu má bílou z oparu
běží liška k Sarajevu, není lišce moc do zpěvu
běží liška v minovém poli, která z min lištičku skolí?

Fotka č. 140

foto č. 140 - Přicházíme k rozcestníku Suha a zkoušíme něco stopnout, bohužel bez úspěchu. Aut naším směrem jezdí dost, nicméně jsme tři a to je asi dost velké sousto. Zkouším ještě chvíli mávat pětieurovou bankovkou, ale ani to nemá kýžený výsledek. Peťa s Vaškem to po půlhodině vzdávaj a jdou do Tjentište pěšky po asfaltu. Mně se ale už nechce chodit pěšky po zemi, tak stopuju dál. Bankovku schovávám, třeba bude stačit kouzlo osobnosti. A skutečně, jen co Vašek s Peťou mizej za první zatáčkou, zastavujou mi tři mladí Srbíci s Yarisem. Jsou zvědaví, co jsem zač, odkud, kam a tak. A protože jsou nadšení, že znám Miždor a srbskou část Stare planiny, vezou mě nejen do Tjentište (na fotce památník v Tjentište), ale až do třicet km vzdálené Fočy.

Přicházíme k rozcestníku Suha a zkoušíme něco stopnout, bohužel bez úspěchu. Aut naším směrem jezdí dost, nicméně jsme tři a to je asi dost velké sousto. Zkouším ještě chvíli mávat pětieurovou bankovkou, ale ani to nemá kýžený výsledek. Peťa s Vaškem to po půlhodině vzdávaj a jdou do Tjentište pěšky po asfaltu. Mně se ale už nechce chodit pěšky po zemi, tak stopuju dál. Bankovku schovávám, třeba bude stačit kouzlo osobnosti. A skutečně, jen co Vašek s Peťou mizej za první zatáčkou, zastavujou mi tři mladí Srbíci s Yarisem. Jsou zvědaví, co jsem zač, odkud, kam a tak. A protože jsou nadšení, že znám Miždor a srbskou část Stare planiny, vezou mě nejen do Tjentište (na fotce památník v Tjentište), ale až do třicet km vzdálené Fočy.

Fotka č. 141

foto č. 141 - Ve Foče ověřuju aktuálnost jízdních řádů a že autobus opravdu jede až za dvě hodiny. Čekám ve stínu slunečníku u autobusového nádraží s kafem a pivem. Vašek s Peťou přijedou autobusem do Fočy deset minut před odjezdem busu do Sarajeva, takže zatím docela klika. Se Selmou v Sarajevu se setkáváme skoro načas a hned nás vede do našeho podkrovního bytu.

Ve Foče ověřuju aktuálnost jízdních řádů a že autobus opravdu jede až za dvě hodiny. Čekám ve stínu slunečníku u autobusového nádraží s kafem a pivem. Vašek s Peťou přijedou autobusem do Fočy deset minut před odjezdem busu do Sarajeva, takže zatím docela klika. Se Selmou v Sarajevu se setkáváme skoro načas a hned nás vede do našeho podkrovního bytu.

Fotka č. 142

foto č. 142 - Následuje zavedený rituál v podobě rychlé sprchy a večerní prohlídky města.

Následuje zavedený rituál v podobě rychlé sprchy a večerní prohlídky města.

Fotka č. 143

foto č. 143 - Mešita v Sarajevu.

Mešita v Sarajevu.

Fotka č. 144

foto č. 144 - Pokus v restauraci s objednáváním nic neříkajících názvů jídel vyšel celkem dobře.

Pokus v restauraci s objednáváním nic neříkajících názvů jídel vyšel celkem dobře.

Fotka č. 145

foto č. 145 - Kolik je hodin?

Kolik je hodin?

Fotka č. 146

foto č. 146 - Sarajevski stari grad.

Sarajevski stari grad.

Fotka č. 147

foto č. 147 - Sarajevská tržnice v centru.

Sarajevská tržnice v centru.

Fotka č. 148

foto č. 148 - Časově neplánovaná historická zastávka přesně 99 let po střelbě Gavrila Principa na Františka Ferdinanda.

Fotka č. 149

foto č. 149 - Latinský most, kde k Sarajevskému atentátu došlo.

Latinský most, kde k Sarajevskému atentátu došlo.

Sobota 29. června

Budík prudí dnes naposledy, tak mu to protentokrát odpouštím. Následuje malá procházka po Sarajevu a dopoledne pak přesun k nádraží, odkud nás čeká osmihodinová kodrcavá cesta vlakem do Záhřebu.

Fotka č. 150

foto č. 150 - Sarajevo.

Sarajevo.

Zobrazeny fotky: 101-150 z celkem 160

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>  |  Úvodní stránka   |  Přidat komentář