Munţii Făgăraşului 6.8. - 19.8.2011  RO

Účastníci:

Arwen Hex Petr

Trasa:

Turnu Roşu - Vf. Budislavu - Vf. Şerbota - Vf. Florea - Vf. Lespezi - Piscul Negru - Portiţa Arpaşului - Cabana Podragu - Vf. Moldoveanu - Curmătura Zărnei - Vf. Cornişul Mic - Zărneşti

Zobrazeny fotky: 1-50 z celkem 144

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>

Neděle 7. srpna
Z Turnu Roşu na hřeben Fagaraše

Přišel čas dalších toulek po horách. Už vloni na Urale jsme se domlouvali na přechodu Fagaraše. To abychom ho stačili poznat ještě předtím, než se v Rumunsku přežene smršť evropských dotací určených na zřízení národních parků, hotelů, sjezdovek a silnic a bačové s ovečkama budou muset své salaše v horách nadobro opustit. Máme naplánováno projít fagarašský hřeben od západu k východu a pokud zbyde čas, možná zavítáme i do sousedního pohoří Munţii Iezerul. Bohužel týden před odjezdem Standa chytlil od klíštěte boreliózu a i když váhal, nakonec se mu s antibiotiky a těžkým báglem do hor nechtělo. Jedeme tedy jen ve třech nočním rychlíkem Panonia z Budapešti, popíjíme před spaním plechovku maďarského piva a už se nemůžeme dočkat, až se brzy ráno probudíme v Albě Iulii. Odtud se svezeme courákem do Turnu Roşu, odkud půjdeme na hřeben Fagaraše.

Fotka č. 1

foto č. 001 - Příjezd na nádraží v Turnu Roşu. Nádraží i osobní vlaky jsou napohled zchátralé, nicméně opět jsme se přesvědčili, že rumunská železnice funguje lépe než v Čechách. Všude čisto a žádná zpoždění.

Příjezd na nádraží v Turnu Roşu. Nádraží i osobní vlaky jsou napohled zchátralé, nicméně opět jsme se přesvědčili, že rumunská železnice funguje lépe než v Čechách. Všude čisto a žádná zpoždění.

Fotka č. 2

foto č. 002 - Turnu Roşu, nástupní místo na západní část Fagaraše.

Turnu Roşu, nástupní místo na západní část Fagaraše.

Fotka č. 3

foto č. 003 - Mapka prvního dne přechodu Fagaraše.

Mapka prvního dne přechodu Fagaraše.

Fotka č. 4

foto č. 004 - Potkáváme první stáda oveček a krav, které si z prudkých svahů nic nedělaj.

Potkáváme první stáda oveček a krav, které si z prudkých svahů nic nedělaj.

Fotka č. 5

foto č. 005 - Během nastoupávání s těžkými bágly

Během nastoupávání s těžkými bágly "hřbetolamy" na zádech často odpočíváme v borůvčí a pozorujeme první holé vrcholy.

Fotka č. 6

foto č. 006 - K večeru se zvedá vítr, proto stavíme stan v prvním dolíku, který nacházíme. Vašek se ujímá rozdělávání ohně, na kterém opékáme slaninu (jak jinak).

K večeru se zvedá vítr, proto stavíme stan v prvním dolíku, který nacházíme. Vašek se ujímá rozdělávání ohně, na kterém opékáme slaninu (jak jinak).

Fotka č. 7

foto č. 007 - Plácek pro první táboření byl, jak se ukázalo, naprosto ideální. Asi sto metrů směrem dolů pramenil vydatný potok, takže jsme krom velkého vaření spáchali i malou koupačku (tedy až na Vaška samozřejmě).

Plácek pro první táboření byl, jak se ukázalo, naprosto ideální. Asi sto metrů směrem dolů pramenil vydatný potok, takže jsme krom velkého vaření spáchali i malou koupačku (tedy až na Vaška samozřejmě).

Fotka č. 8

foto č. 008 - Máme spoustu jídla a navzájem si ho nabízíme. Nikdo se s ním nechce táhnout a tak se cpeme a cpeme a než se vydáme na cestu, tak je skoro poledne a slunce smaží jako o život.

Máme spoustu jídla a navzájem si ho nabízíme. Nikdo se s ním nechce táhnout a tak se cpeme a cpeme a než se vydáme na cestu, tak je skoro poledne a slunce smaží jako o život.

Pondělí 8. srpna
Prosluněné hory

Fotka č. 9

foto č. 009 - Trasa druhého dne cesty.

Trasa druhého dne cesty.

Fotka č. 10

foto č. 010 - Stádo koní působící dojmem, že nikomu nepatří.

Stádo koní působící dojmem, že nikomu nepatří.

Fotka č. 11

foto č. 011 - Hříbata se mezi dospělými koňmi jen tak povalovala.

Hříbata se mezi dospělými koňmi jen tak povalovala.

Fotka č. 12

foto č. 012 - Saláška pod hřebenem, tak jak jsme byli zvyklí i na Calimanu.

Saláška pod hřebenem, tak jak jsme byli zvyklí i na Calimanu.

Fotka č. 13

foto č. 013 - Louky v západní, zatím neskalnaté části Fagaraše.

Louky v západní, zatím neskalnaté části Fagaraše.

Fotka č. 14

foto č. 014 - Ovečky se zde pásly nahusto. Aby si je bačové nepopletli, měly ovečky na hřbetech značky.

Fotka č. 15

foto č. 015 - Ovčáčtí psi se zde chovají k turistům přátelsky. Párkrát si zaštěkaj a už vrtěj ocasem v domnění, že se jim podaří vyžebrat nějakej ten pamlsek.

Ovčáčtí psi se zde chovají k turistům přátelsky. Párkrát si zaštěkaj a už vrtěj ocasem v domnění, že se jim podaří vyžebrat nějakej ten pamlsek.

Fotka č. 16

foto č. 016 - Slézáme jeden z posledních vrcholů Vf. Budislavu 2371m před centrální skalnatou částí. Na obzoru se objevují dva dominantní vrcholy Vf. Negoiu a Vf. Lespezi.

Slézáme jeden z posledních vrcholů Vf. Budislavu 2371m před centrální skalnatou částí. Na obzoru se objevují dva dominantní vrcholy Vf. Negoiu a Vf. Lespezi.

Fotka č. 17

foto č. 017 - A protože večer opět fičí vítr, zabydlujeme se v závětří v sedle hned za Vf. Budislavu.

A protože večer opět fičí vítr, zabydlujeme se v závětří v sedle hned za Vf. Budislavu.

Úterý 9. srpna
Konec pěkného počasí

Fotka č. 18

foto č. 018 - Trasa třetího dne od Vf. Budislavul k sedlu Şaua Şerbotei, kde se nám začalo kazit počasí.

Trasa třetího dne od Vf. Budislavul k sedlu Şaua Şerbotei, kde se nám začalo kazit počasí.

Fotka č. 19

foto č. 019 - Třetí den vstáváme za úsvitu, abychom stihli projít co nejvíce z této skalnaté části Fagaraše. V ranních paprscích scházíme k jezeru Lacul Avrig v nadmořské výšce 2010m.

Třetí den vstáváme za úsvitu, abychom stihli projít co nejvíce z této skalnaté části Fagaraše. V ranních paprscích scházíme k jezeru Lacul Avrig v nadmořské výšce 2010m.

Fotka č. 20

foto č. 020 - U jezera dáváme snídani a protože jsem nejrychlejší ve vaření i v jídle, tak si mohu za odměnu zaplavat v ledových vodách jezera.

U jezera dáváme snídani a protože jsem nejrychlejší ve vaření i v jídle, tak si mohu za odměnu zaplavat v ledových vodách jezera.

Fotka č. 21

foto č. 021 - Pohled od úpatí Vf. Ciortea na západ k jezeru a Vf. Budislavu.

Pohled od úpatí Vf. Ciortea na západ k jezeru a Vf. Budislavu.

Fotka č. 22

foto č. 022 - A ještě jeden pohled na Vf. Ciortea, jezero a Vf. Budislavu během drápání se na Vf. Scara 2306m.

A ještě jeden pohled na Vf. Ciortea, jezero a Vf. Budislavu během drápání se na Vf. Scara 2306m.

Fotka č. 23

foto č. 023 - Vrcholová fotka na Scaře. Není to bůhvíjak významný vrchol, ale jako kdybychom už tušili, že další možnosti už nepřijdou.

Fotka č. 24

foto č. 024 - Pohled z Vf. Scara k severu, kde si zatím poklidně plují beránci a ovečky se nerušeně pasou na strmých svazích.

Pohled z Vf. Scara k severu, kde si zatím poklidně plují beránci a ovečky se nerušeně pasou na strmých svazích.

Fotka č. 25

foto č. 025 - Pohled ze Scary k východu. Vlevo dole je sedlo Şaua Scǎrii a refugui. Za bezejmeným vrcholem ve stínu, posetým stádem oveček, je Vf. Şerbota 2331m. A úplně vzadu uprostřed Vf. Negoiu 2536m a vzadu vpravo Vf. Lespezi 2517m.

Pohled ze Scary k východu. Vlevo dole je sedlo Şaua Scǎrii a refugui. Za bezejmeným vrcholem ve stínu, posetým stádem oveček, je Vf. Şerbota 2331m. A úplně vzadu uprostřed Vf. Negoiu 2536m a vzadu vpravo Vf. Lespezi 2517m.

Fotka č. 26

foto č. 026 - Zpět na západ k Čertovu dvojvrchu - Vf. Ciortea. Míjíme další posprejované ovečky.

Zpět na západ k Čertovu dvojvrchu - Vf. Ciortea. Míjíme další posprejované ovečky.

Fotka č. 27

foto č. 027 - Před sedlem Şaua Şerbotei nevěřícně pozorujeme, jak se během chvilky zkonilo počasí. Uvažujeme o návratu k refugui v Şaua Scǎrii.

Před sedlem Şaua Şerbotei nevěřícně pozorujeme, jak se během chvilky zkonilo počasí. Uvažujeme o návratu k refugui v Şaua Scǎrii.

Fotka č. 28

foto č. 028 - Postupně se dostáváme do mlhy, ze které začíná drobně pršet. V sedle pod Şerbotou stavíme stan. K vodě je to naštěstí jen nějakých 100m po jížním svahu dolů. K večeru se obloha nachvíli trhá, aby při zapadajícím slunci předvedla úžasnou inverzní scenérii. Kdo si v tu chvíli myslel, že tím ošklivé počasí končí, šeredně se zmýlil.

Postupně se dostáváme do mlhy, ze které začíná drobně pršet. V sedle pod Şerbotou stavíme stan. K vodě je to naštěstí jen nějakých 100m po jížním svahu dolů. K večeru se obloha nachvíli trhá, aby při zapadajícím slunci předvedla úžasnou inverzní scenérii. Kdo si v tu chvíli myslel, že tím ošklivé počasí končí, šeredně se zmýlil.

Středa 10. srpna
Vzhůru naSer botu

V noci se všichni fagarašští čerti ženili. Nejprve se zvedl vítr, který nám několikrát nehezky zacloumal se stanem. Pak se spustil slejvák doprovázený pravou fagarašskou bouřkou, jakou jsme dosud znali jen z jiných cestopisů. Bouřka neustávala ani po několika hodinách, blesky na obloze se křižovaly navzájem a hromy na sebe navazovaly v jedno silné zemětřesení. Přestože jsme v podstatě přímo na hřebeni v sedle Şaua Şerbotei, chrání nás okolní prudké svahy, které na sebe vážou veškeré údery blesků. Pocit bezpečí se ale nějak nedostavuje, tak se pro jistotu schovávám do spacáku jak malé dítě a kupodivu se mi v tom běsnění živlů daří usnout.

Fotka č. 29

foto č. 029 - Vrháme se vstříc ranní mlze, vděčni alespoň za to, že neprší. Ilča nebojácně vstupuje ze Serboty do jednoho z nejtěžších úseků s názvem Custura Sǎrǎţii.

Vrháme se vstříc ranní mlze, vděčni alespoň za to, že neprší. Ilča nebojácně vstupuje ze Serboty do jednoho z nejtěžších úseků s názvem Custura Sǎrǎţii.

Fotka č. 30

foto č. 030 - Ilčin pohled z ostrého hřebene zpět k Serbotě. Jak hodně ostrý hřeben vlastně je, zatím netušíme.

Ilčin pohled z ostrého hřebene zpět k Serbotě. Jak hodně ostrý hřeben vlastně je, zatím netušíme.

Fotka č. 31

foto č. 031 - Náhle se zvedá vítr a cáry mlhy mezi Serbotou a Negoiu vytváří strašidelné divadlo.

Náhle se zvedá vítr a cáry mlhy mezi Serbotou a Negoiu vytváří strašidelné divadlo.

Fotka č. 32

foto č. 032 - Vítr mlhu během pěti minut rozfoukal a před námi se objevuje celý ostrý hřeben vedoucí na Vf. Negoiu. Musí se slézat částečně po ocelových lanech, což s těžkým báglem na zádech je zážitek sám o sobě. Poryvy větru nás srážejí ze strany na stranu a ještě navíc začíná pršet. Máme obavy z dalšího vývoje počasí a proto se po kluzkých šutrech škrábeme hodinu zpět na Serbotu.

Vítr mlhu během pěti minut rozfoukal a před námi se objevuje celý ostrý hřeben vedoucí na Vf. Negoiu. Musí se slézat částečně po ocelových lanech, což s těžkým báglem na zádech je zážitek sám o sobě. Poryvy větru nás srážejí ze strany na stranu a ještě navíc začíná pršet. Máme obavy z dalšího vývoje počasí a proto se po kluzkých šutrech škrábeme hodinu zpět na Serbotu.

Fotka č. 33

foto č. 033 - Volíme žlutou stezku vedoucí přes kotel na jížní straně hřebene.

Volíme žlutou stezku vedoucí přes kotel na jížní straně hřebene.

Fotka č. 34

foto č. 034 - V kotli se zdá být bezpečně, nicméně stále poprchává a nechce se nám v takovém počasí lézt na Negoiu. Navíc jsme okouzleni tímto místem natolik, že zde kolem poledne stavíme stan. Přečkáme zde, než se všechno to atmosférické svinstvo přežene pryč.

V kotli se zdá být bezpečně, nicméně stále poprchává a nechce se nám v takovém počasí lézt na Negoiu. Navíc jsme okouzleni tímto místem natolik, že zde kolem poledne stavíme stan. Přečkáme zde, než se všechno to atmosférické svinstvo přežene pryč.

Fotka č. 35

foto č. 035 - Je to medvěd, není to medvěd…

Je to medvěd, není to medvěd…

Fotka č. 36

foto č. 036 - Zatoulal se k nám hlídač v podobě křížence vlka a ledního medvěda.

Zatoulal se k nám hlídač v podobě křížence vlka a ledního medvěda.

Fotka č. 37

foto č. 037 - Zřejmě už tuší, že se zde bude něco dobrého kuchtit.

Zřejmě už tuší, že se zde bude něco dobrého kuchtit.

Fotka č. 38

foto č. 038 - Vašek posbíral kusy posekané kosodřeviny, ze kterých se tu kdosi před námi pokoušel rozdělat oheň. Snad budeme úspěšnější.

Fotka č. 39

foto č. 039 - Vodu na vaření tankujeme přímo z vodopádu nad stanem.

Vodu na vaření tankujeme přímo z vodopádu nad stanem.

Fotka č. 40

foto č. 040 - Přestože jsme ukryti v kotli, zesilující vítr nám nedovoluje zapálit oheň. Po dvou zničených zapalovačích přistupujeme k rize netrampskému řešení a mokrou kosodřevinu rezignovaně pokládáme na plynový vařič. Jen tak se nám daří rozplápolat táborák.

Přestože jsme ukryti v kotli, zesilující vítr nám nedovoluje zapálit oheň. Po dvou zničených zapalovačích přistupujeme k rize netrampskému řešení a mokrou kosodřevinu rezignovaně pokládáme na plynový vařič. Jen tak se nám daří rozplápolat táborák.

Fotka č. 41

foto č. 041 - Zpočátku vysíláme jen kouřové signály a až po chvíli můžeme vesele opékat salámky.

Zpočátku vysíláme jen kouřové signály a až po chvíli můžeme vesele opékat salámky.

Fotka č. 42

foto č. 042 - Na hřebeni hučí vichr a občas zaprší. I tady dole jsa chráněni okolním terénem se musíme nahřívat u ohně.

Na hřebeni hučí vichr a občas zaprší. I tady dole jsa chráněni okolním terénem se musíme nahřívat u ohně.

Fotka č. 43

foto č. 043 - Na koupačku ve vodopádu si prozatím nechávám zajít chuť.

Na koupačku ve vodopádu si prozatím nechávám zajít chuť.

Fotka č. 44

foto č. 044 - Místo na táboření je opravdu pěkné. Navíc jsme falešně přesvědčeni, že je i bezbečné.

Místo na táboření je opravdu pěkné. Navíc jsme falešně přesvědčeni, že je i bezbečné.

Fotka č. 45

foto č. 045 - Ještě ani zdaleka netušíme, jak moc se už takhle špatné počasí může ještě víc zkazit a jak odsud budeme ráno zdrhat se zlámanou tyčkou od stanu.

Ještě ani zdaleka netušíme, jak moc se už takhle špatné počasí může ještě víc zkazit a jak odsud budeme ráno zdrhat se zlámanou tyčkou od stanu.

Čtvrtek 11. srpna
Útěk z hor

Po večeři jdeme ještě za světla spát. Vítr opět zesiluje a i v tom našem chráněném dolíku se stan solidně prohýbá pod nárazy poryvů. Nad námi se z hřebenu ozývá kvílení vichřice a aby toho nebylo málo, začíná vytrvale pršet. Během noci musíme několikrát zapichovat vyrvané kolíky od stanu a vůbec není šance se vyspat, jak se mokré stěny stanu neustále třou o spacáky. Brzy k ránu jsou poryvy větru už tak silné, že nám praská prut od stanu a pobyt v něm se stává značně nekomfortním.

Fotka č. 46

foto č. 046 - Ráno prcháme před počasím kolem říčky Izvorul Negoiu, která v údolí vytváří překrásné vodopády.

Ráno prcháme před počasím kolem říčky Izvorul Negoiu, která v údolí vytváří překrásné vodopády.

Fotka č. 47

foto č. 047 - Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré a máme tak možnost díky neplánované odbočce z hor rozplývat se nad rozmanitostí zdejší panenské přírody.

Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré a máme tak možnost díky neplánované odbočce z hor rozplývat se nad rozmanitostí zdejší panenské přírody.

Fotka č. 48

foto č. 048 - V údolí máme zajištěn jednoduchý přechod říčky.

V údolí máme zajištěn jednoduchý přechod říčky.

Fotka č. 49

foto č. 049 - Obloha se k večeru protrhala, z hor se však stále ozývá větrné burácení, proto nelezeme z údolí moc vysoko. Při cestě na vedlejší fagarašský hřeben pro jistotu stavíme stan ještě v zalesněné části. Provizorně opravujeme prut stanu izolepou a kovovou trubičkou.

Obloha se k večeru protrhala, z hor se však stále ozývá větrné burácení, proto nelezeme z údolí moc vysoko. Při cestě na vedlejší fagarašský hřeben pro jistotu stavíme stan ještě v zalesněné části. Provizorně opravujeme prut stanu izolepou a kovovou trubičkou.

Pátek 12. srpna
Návrat na centrální hřeben

Nadcházející noc nám dala vše, co jsme nutně potřebovali - pořádnou porci nerušeného spánku a odpočinku. Večer ještě potajmu doufáme, že se vítr a vůbec počasí konečně uklidní a budeme tak moci pokračovat po bočním hřebenu Mt. Florea zpět na fagarašskou magistrálu. A skutečně. Ráno na obloze celoplošné azůro a na stromech se nepohnul jediný lístek. A nebylo to jen tím, že okolo stanu byly jen samé smrky. Naprosté bezvětří.

Fotka č. 50

foto č. 050 - Žlutě značená páteční trasa po bočním hřebenu zvaném Mt. Florea.

Žlutě značená páteční trasa po bočním hřebenu zvaném Mt. Florea.

Zobrazeny fotky: 1-50 z celkem 144

<<Začátek  |  <Předchozí  |  Následující>  |  Konec>>  |  Úvodní stránka   |  Přidat komentář

Komentáře k fotkám:

autor komentáře: Pavouk 2013-10-13 09:48:50 - ip 88.100.62.4 -
Zdravím horaly, jen pár slov k pomníčku Josefa Straky. Na mé fotce z roku 2005 (http://fotopavouk.cz/priroda/karpaty/slides/2005-07-135-9252-36a.html) je Pepa v kulichu vyfocen asi čtvrt hodiny předtím, než uklouzl na kameni a sletěl. Padesát let chodil po horách, byl to jeho krásný svět. Zpíval si občas, že je volný jako pták. Ten večer jsem usínal, ruku na Pepově stočené karimatce a brečel jsem. Přesto vím, že do poslední chvíle byl šťasten.

autor komentáře: Petr Flosman 2014-01-12 20:50:10 - ip 93.91.53.253 -
V roce 2011 jsem u pomníku Josefa Straky také byl a musím říct, že mi na tom místě dost zamrazilo. Děkuji za Vaši fotku, je dobré vědět alespoň jak vypadal. Trochu mě to také překvapilo, protože si nevzpomínám, že by na onom místě byl nějaký opravdu velký sráz. Ať odpočívá v pokoji. Zde je fotka jeho památníčku: https://plus.google.com/114511942249667373404/posts/4JgYm1Mf1aU

autor komentáře: Pavouk 2014-01-13 05:20:08 - ip 88.100.62.4 -
Fotka je ze sedélka u skalního okna Portila Arpasului. Odtamtud se většina z nás rozhodla jít po úbočí k Lacul Podragu (jezero a chata). Jen Ti nejzkušenější vyrazili dál po hřebenovce směrem na Vf. Arpasu Mare, na některých mapách je ten úsek značen jako nebezpečný. A tam někde Pepa uklouzl.